«Πολιτική ισότητα» και ισότητα των πολιτών

ΣΚΙΤΣΟ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΓΚΟΥΜΑ

Του ΑΝΔΡΕΑ ΓΡ. ΟΡΦΑΝΙΔΗ

Επαναρχίζουν σύντομα οι συνομιλίες για επίλυση και τελική διευθέτηση του Κυπριακού προβλήματος, με δεδομένη την επιθυμία των Κυπρίων πολιτών και της επίσημης διεθνούς κοινότητας για επανένωση του κράτους μας και ειρηνική συνύπαρξη σ´ αυτό των Ελληνοκυπρίων, Τουρκοκυπρίων και των άλλων πολιτών της. Η παρέμβασή μου αυτή είναι απόρροια της παρατήρησής μου ότι οι έντονες σχετικές συζητήσεις και τοποθετήσεις που γίνονται δημόσια μεταξύ πολιτικών και μη, προσώπων, αναλίσκονται σε θεωρητικές απόψεις, ονοματολογία και αμφιλεγόμενα στερεότυπα, που πόρρω απέχουν από την ουσία και επιπτώσεις στη καθημερινή πραγματικότητα και λειτουργικότητα ενός διεθνώς συντεταγμένου και αναγνωρισμένου Κυπριακού κράτους.

Και επειδή η επονομαζόμενη «πολιτική ισότητα» έχει αναδειχθεί ως το μείζον και καθοριστικό θέμα για κατάληξη σε συμφωνημένη λύση, πρέπει να επισημανθεί και να τονισθεί ότι «πολιτική ισότητα» με βάση διεθνώς κατοχυρωμένες αρχές, σημαίνει κάτι σαφές και συνάμα απλό και ξεκάθαρο. Η «πολιτική ισότητα» αφορά πρωτίστως τους πολίτες κάθε κράτους, και σημαίνει, όπως προβλέπει και ο Καταστατικός Χάρτης των ΗΕ, «ένας άνθρωπος μία ψήφος» στη λήψη αποφάσεων, με όλους τους πολίτες να απολαμβάνουν ίσων πολιτικών δικαιωμάτων, ίσων ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ίσων βασικών ελευθεριών. Επομένως, η μεταφορά από την οντότητα του Κύπριου Πολίτη, και ο περιορισμός του ζητήματος της «πολιτικής ισότητας» στις Κοινότητες της Κύπρου (Ελληνοκυπριακή και Τουρκοκυπριακή), παραβλέποντας τον πρωταρχικό ρόλο του Πολίτη σ΄ αυτό, αποτελεί εξωπραγματική αντιμετώπιση που συγκρούεται με διεθνώς κατοχυρωμένες συνταγματικές αρχές. Οποιαδήποτε διαφορετική ερμηνεία ή άλλη χρήση του όρου «πολιτική ισότητα» που δεν πληροί τα πιο πάνω για τον κάθε πολίτη, αποτελεί αλλοίωση, παραποίηση και παρέκκλιση.

Ως εκ τούτου, μια ορθή και αποδεκτή εφαρμογή της πολυσυζητημένης «πολιτικής ισότητας» στο μετεξελιγμένο Κυπριακό κράτος, θα πρέπει απαραίτητα να εμπεριέχει τα ακόλουθα:

  1. Την αποδοχή από όλα τα μέρη και την υλοποίηση στην πράξη ότι θα υπάρξει ένα και μόνο Κυπριακό κράτος, με όλους τους πολίτες του να έχουν τα ίδια ίσα πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα.
  2. Τη συμφωνία και υλοποίηση της αποκατάστασης των ιδίων ίσων βασικών ελευθεριών και τα ιδίων ίσων ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Ελληνοκυπρίων, Τουρκοκυπρίων, Μαρωνιτών, Αρμενίων και Λατίνων πολιτών της Κύπρου, που παραβιάστηκαν και συνεχίζουν να παραβιάζονται.
  3. Εφαρμόζοντας τις αρχές της ισότητας και της δικαιοσύνης, θα αποκατασταθεί η ιδιοκτησία των περιουσιών και των οικιών όλων των εκτοπισμένων Κυπρίων πολιτών.
  4. Οι οποιεσδήποτε πολιτειακές/συνταγματικές διευθετήσεις και αρμοδιότητες που θα αφορούν το κράτος ως σύνολο και τις επιμέρους πολιτείες, θα ξεκινούν από τη χωρίς εξαιρέσεις υλοποίηση των πιο πάνω ίσων δικαιωμάτων και ίση εξυπηρέτηση των καλώς νοούμενων συμφερόντων ενός εκάστου πολίτη, τόσο στη λειτουργία τους και συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, όσο και στις συνέπειες και επιπτώσεις των αποφάσεών τους.
  5. Ο κατηγορηματικός και απόλυτος αποκλεισμός οποιασδήποτε εξωτερικής παρέμβασης ή εγγύησης, δεδομένου ότι αυτή θα παρακάμπτει και θα παραβιάζει τα ίσα πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα και τις ίσες βασικές ελευθερίες των Κυπρίων πολιτών.

Συμπερασματικά, και με βάση την πιο πάνω σύντομη αλλά περιεκτική τοποθέτησή μου, δημιουργούνται πιστεύω οι προϋποθέσεις για ένα δίκαιο, σύγχρονο και αποτελεσματικό Κυπριακό κράτος με «πολιτική ισότητα», που θα εξυπηρετεί πρωτίστως τα καλώς νοούμενα συμφέροντα όλων ανεξαιρέτως των πολιτών του. Γιατί, σε τελική ανάλυση, εκείνο που μετρά και υφίσταται είναι το πώς ζει και ευημερεί ο απλός πολίτης, και όχι το πώς υλοποιούνται και εξυπηρετούνται αλλότρια συμφέροντα και επιδιώξεις.

*Καθηγητής Ιστορίας-Αρχαιολογίας και Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου του Philips University και πρώην Πρύτανης Πανεπιστημίου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *