Στα τζαμιά ο κόσμος ξεχειλίζει στον δρόμο: Εξαγωγή Ιμάμηδων στην κατεχόμενη Κύπρο

File Photo: Η Λευκωσία με μιναρέδες και τουρκικές σημαίες και πίσω ο κατεχόμενος Πενταδάκτυλος. Φωτογραφία του υπουργείου Εξωτερικών της Γαλλίας που την ανήρτησε στην ιστοσελίδα του

Του ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ

Συνεργασία με τις ΑΠΟΨΕΙΣ και την HELLAS JOURNAL

Δεν ξέρω πώς αξιολογείται ο νεαρός, ελκυστικός και χωρίς γραβάτα Αλέξης Τσίπρας ανάμεσα στον ελληνικό λαό, αλλά η απόφαση που έλαβε σχετικά με την εκκλησία ικανοποίησε όσους πιστεύουν σε αυτόν. Διαχωρίζει το κράτος από την θρησκεία.

Αφαιρεί το καθεστώς του κρατικού υπαλλήλου από τους ιερείς και τους εργαζόμενους στην εκκλησία. Προβαίνει σε συνταγματική ρύθμιση που θα εξασφαλίζει ότι οι μισθοί τους θα καταβάλλονται από την εκκλησία. Θα πάψουν να είναι κρατικοί υπάλληλοι εννέα χιλιάδες άνθρωποι της θρησκείας. Το σύνταγμα θα ορίζει ότι το κράτος είναι κοσμικό με τον διαχωρισμό της εκκλησίας από το κράτος. Φυσικά η εκκλησία αντιτάχθηκε σφοδρά σε αυτό.

  • Όμως ο λαός στηρίζει την απόφαση. Λέγεται ότι θα μπορεί άνετα να πληρώνει τους μισθούς των ιερωμένων η εκκλησία, η οποία διαθέτει περιουσία 800 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Με τον τερματισμό του ιδιότητας του κρατικού υπαλλήλου των ιερωμένων, εννέα χιλιάδες Έλληνες θα μπορέσουν να εργοδοτηθούν στο κράτος.

Πόσο αντίθετη είναι αυτή η κατάσταση με την ισχύουσα στην Τουρκία, έτσι δεν είναι; Ενώ η Τουρκία απομακρύνεται από την κοσμικότητα, η Ελλάδα κάνει ακριβώς το αντίθετο και προχωρεί προς την κοσμικότητα. Ενώ στην Τουρκία στόχος είναι η αφαίρεση της κοσμικότητας από το σύνταγμα, η Ελλάδα συζητά την μετάβαση στην κοσμικότητα.

Πέρσι ο προϋπολογισμός της Διεύθυνσης Θρησκευμάτων στην Τουρκία ήταν 7,7 δισεκατομμύρια τουρκικές λίρες. Στον προϋπολογισμό του 2019 ανήλθε στα 10,5 δισεκατομμύρια ΤΛ. Πρόκειται για ποσό πενταπλάσιο ακόμα και από τον προϋπολογισμό της Εθνικής Οργάνωσης Πληροφοριών (ΜΙΤ). Μόνο αυτό;

  • Η Διεύθυνση Θρησκευμάτων ξεπέρασε και τα υπουργεία Εσωτερικών, Εξωτερικών, Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Βιομηχανίας και Τεχνολογίας, Πολιτισμού και Τουρισμού. Ανεγείρονται πολλαπλάσια τζαμιά από ό,τι σχολεία και νοσοκομεία. Τα θρησκευτικά σχολεία ιμάμηδων υπερέχουν όλων των σχολείων. Η Τουρκία πορεύεται με ταχύτητα προς την Ισλαμική Δημοκρατία. Προς το θεοκρατικό καθεστώς. Τώρα συμβαίνουν στην Τουρκία τα ίδια πράγματα που κάποτε συνέβαιναν στο Ιράν.

Η βόρεια Κύπρος, που τώρα είναι υπό κατοχή, βρίσκεται στα χνάρια της Τουρκίας στο θέμα της θρησκείας. Είναι αξιωματούχοι του δημοσίου οι ιερωμένοι που κατά την νέα περίοδο προγραμματίζεται να αυξηθούν στους 346. Πληρώνονται από τον προϋπολογισμό.

Επιστράφηκε στην βουλή εκ μέρους του Μουσταφά Ακιντζί ο “Τροποποιητικός Νόμος Περί Θρησκευτικών Υποθέσεων’’ που θεωρούσε το Σουνιτικό Ισλάμ ως την θρησκεία του κράτους και απέκλειε τις υπόλοιπες θρησκευτικές πεποιθήσεις. Αλλά αναγκάστηκε να τον υπογράψει τελικά ο Ακιντζί όταν ο ‘’νόμος’’ επέστρεψε ξανά κοντά του. Θα μπορούσε να τον αποπέμψει στο ‘’Ανώτατο Δικαστήριο’’, αλλά για κάποιο λόγο δεν το έκανε. Ήταν ξεκάθαρη η αντισυνταγματικότητά του με το υφιστάμενο σύνταγμα.

Κατά την περίοδο του Ταγγίπ Έρντογαν αυξήθηκε πολύ η ανέγερση τζαμιών στην Κύπρο. Μάλιστα, σε κάποια χωριά κτίστηκαν δύο και τρία τζαμιά. Από την μια μαθήματα Κορανίου. Και από την άλλη οι θεολογικές σχολές άρχισαν την μεταμόρφωση της κοινωνίας. Στα τζαμιά, τα οποία ουδέποτε γέμιζαν πριν το 1974, ο κόσμος ξεχειλίζει στον δρόμο.

  • Οι πλατείες μας δονούνται για πρώτη φορά με τις κραυγές «Ο Αλλάχ είναι μεγάλος». Εισήλθαμε στην περίοδο της ευχής για «Καλή Παρασκευή». Το κάλεσμά μας για προσευχή το κάνουν ιμάμηδες που έρχονται από την Τουρκία. Οι ιμάμηδες από την Τουρκία τελούν και τις κηδείες μας. Έτσι προσαρμόζονται και οι Τουρκοκύπριοι με την αλλαγή στην Τουρκία.

Το παράξενο της υπόθεσης είναι ότι αρέσει και στις ξένες αποστολές στο νησί η ανάπτυξη και η εδραίωση της θρησκευτικής πίστης μέσα στην τουρκοκυπριακή κοινότητα και υποστηρίζεται και εκ μέρους τους. Διευθετούνται συναντήσεις του προέδρου του Γραφείου Θρησκευτικών Υποθέσεων με τον Αρχιεπίσκοπο της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον νότο και έτσι κτίζεται δήθεν μια εγγύτητα ανάμεσα στις δύο κοινότητες. Εξασφαλίζεται ότι θα προβαίνουν και αυτοί σε δηλώσεις πάνω στο Κυπριακό και θα εύχονται την επίτευξη ειρήνης. Σάμπως και καταβάλλεται προσπάθεια να αποκτήσει το τζαμί στον βορρά μιαν τέτοιαν εξουσία όπως την εξουσία της εκκλησίας στον νότο.

  • Ακόμα ασκεί μεγάλη επίδραση πάνω στην πολιτική η εκκλησία μέσα στην ελληνοκυπριακή κοινότητα. Γι’ αυτό δεν μπορούμε να αποκαλέσουμε κοσμική την Κυπριακή Δημοκρατία. Τα κόμματα που κατέρχονται στις εκλογές πάντα νιώθουν την ανάγκη να εξασφαλίσουν την στήριξη της εκκλησίας. Η εκπαίδευση στα σχολεία είναι υπό τον έλεγχο της εκκλησίας.

Συχνά, ο Αρχιεπίσκοπος έρχεται στο προσκήνιο με τις πολιτικές δηλώσεις του. Τώρα με το βήμα που έκανε ο Τσίπρας στην Ελλάδα ξεπέρασε την ελληνοκυπριακή πλευρά στην Κύπρο. Ελπίζω ότι σύντομα θα καλύψει αυτή την διαφορά η ελληνοκυπριακή πλευρά.

  • Μου είχε πει ο Ελληνοκύπριος φίλος μου ο Σταύρος. Έτρωγε σε ένα εστιατόριο, λέει. Δεν είχε βγάλει το καπέλο του. Ένας ιερέας, που βρισκόταν εκεί την ίδια στιγμή, σηκώθηκε από την θέση του και πήγε προς το μέρος του. Του είπε ένα τόνο λόγια επειδή δεν έβγαλε το καπέλο του την ώρα που έτρωγε.

Ο Σταύρος δεν είπε λέξη. Μόνο ρώτησε το εξής όταν σώπασε ο ιερέας: «Τέλειωσες;» «Τέλειωσα», είπε ο ιερέας. Ο Σταύρος χαμογέλασε και είπε: «Τράβα τότε και το καζανάκι»!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *